Mensen
2002-2022

20 jaar
Mensen
Vrijwilliger Claudia Lopes Carreiro
Vrijwilliger Claudia Lopes Carreiro

‘Zo indrukwekkend! Ik begon gelijk foto’s en filmpjes te maken’

Het kan raar lopen, weet ook Claudia Lopes Carreiro (26 jaar). In 2020 verloor ze haar baan bij De Doelen en nog geen jaar later staat ze als zelfstandig ondernemer ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.  En dat mede dankzij haar ervaring als vrijwilliger bij Voedselbank Rotterdam. Ze bracht structuur aan in onze social media-kanalen.

Instagram, Facebook, LinkedIn. Of je het nu wilt of niet, het zijn dé kanalen waarlangs communicatie tegenwoordig verloopt. En eerlijk is eerlijk, bij Voedselbank Rotterdam was dat beetje een rommeltje. Totdat Claudia arriveerde! Dankzij haar kennis en kunde worden we nu constant gevolgd, ‘geliked’ en gedeeld.

Waarom is dat belangrijk?

“Je kunt snel grote groepen mensen bereiken. Ook mensen die normaal niet op je website zouden komen. Stel: we hebben een vacature voor een chauffeur. Als ik die oproep op facebook en insta plaats, komt het gelijk onder de aandacht van onze volgers. Zij sturen het dan weer door naar hun kennissenkring enzovoorts. Voor je het weet bereikt zo’n berichtje een pensionado die best wel weer op de vrachtwagen wil. Los van zulke gerichte acties zijn socials goede media om je naamsbekendheid te vergroten. En meer naamsbekendheid betekent meer donaties en meer samenwerkingen. Goed voor de voedselbank, dus.”

Hoe weet jij dit allemaal?

“Natuurlijk uit interesse, maar ook omdat ik een masterdiploma communicatie- en informatiewetenschappen van de VU op zak heb.”

En dan ga je vrijwilligerswerk doen?

“Nou, ik was na mijn studie volop aan het solliciteren, maar werd constant afgewezen wegens gebrek aan ervaring. Toen door corona ook nog mijn contract bij De Doelen niet werd verlengd, moest ik opeens een tijdelijke uitkering aanvragen. Ik vond dat verschrikkelijk en voelde me nutteloos, ik wilde iets doen voor m’n geld! Dat was het moment waarop ik dacht aan vrijwilligerswerk.”

De voedselbank?

“Ja. Ik kwam weleens bij kringloopwinkel Keigoed (waarvan de opbrengsten naar Voedselbank Rotterdam gaan) en ik wist dat het kantoor ernaast zat. Toen ben ik wat gaan zoeken op het internet en zag dat ze een content & social media specialist zochten! Een heel mooie kans natuurlijk en een paar dagen later werd ik al enthousiast ontvangen voor een gesprek.”

Wat trof je aan?

“De website en Facebookpagina waren best chaotisch. Via Instagram werd nauwelijks iets gedeeld en een LinkedIn-account was er al helemaal niet. Zo zonde. Dus ja, daar kon ik wel verbetering in brengen, dacht ik. En dus versterkte ik het team marketing communicatie. Ik weet nog dat ik tijdens een rondleiding door het distributiecentrum mijn ogen uitkeek. Zo’n grote ruimte! Zo veel voedingsmiddelen! Zo veel vrijwilligers! Zo indrukwekkend! Ik ben gelijk foto’s en filmpjes gaan maken om later dit gevoel te kunnen delen.”

Waar ben je trots op?

“De structuur die ik heb aangebracht. Voedselbank Rotterdam is overal vertegenwoordigd en heeft een duidelijk gezicht gekregen. En het systeem werkt! In het begin kwam alle communicatie enkel vanuit ons. Eenrichtingsverkeer, dus. Nu leveren ook andere partijen actief content aan en worden we ‘getagd’ door verschillende organisaties. Ook het aantal volgers groeit. Dat laatste vind ik eerlijk gezegd minder belangrijk. Het gaat mij niet zozeer om de kwantiteit, maar meer om de kwaliteit. Je moet niet posten om het posten, maar doordacht informatie delen. Zo leg je contacten die er echt toe doen.”

En een mooie nieuwe website!

“Ook dat, ja! Een website is je visitekaartje, die moet er mooi uit zien en vooral ook functioneel zijn. De oude was flink gedateerd. Dus nadat ik via LinkedIn een netwerk had opgebouwd, plaatsten we een oproep: wie helpt ons aan een nieuwe website? Artestiq (voorheen studio Arie van der Meer) reageerde direct. Zo leuk! Na een dagje brainstormen hebben ze -helemaal gratis- een heel stijlvolle website ontworpen en gebouwd. Ga maar eens kijken op www.voedselbank.nl.

Nu run je een eigen bedrijf?

“Ik had al een diploma, maar nadat ik mijn vakgebied ook daadwerkelijk in de praktijk kon brengen bij de voedselbank, wist ik het zeker: hier ben ik goed in. En dit vind ik leuk. Dus in plaats van al mijn energie te stoppen in sollicitaties, besloot ik mijn diensten als zzp-er aan te bieden. Ik heb mijn uitkering stop gezet en mezelf ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Nu ondersteun ik kleine ondernemers met hun insta-marketing.” Mijn website is www.claudiacarreiro.nl, ik help ook u graag!

Druk?

“Jazeker. Ik heb al meerdere klanten en verdien een goede boterham. Gelukkig kan ik elke week ook nog wat tijd vrijmaken voor de voedselbank. Want die socials blijf ik gewoon beheren. Het zou zonde zijn om weg te gooien wat we nu opgebouwd hebben en ik doe het gewoon graag.”

 Foto: Sabrina Varão Carreiro

 

Lees ook