Samen de winter door: Het Wintercollectief

Samen de winter door: Het Wintercollectief

Samen de winter door: Het Wintercollectief

Unox, Hak, Iglo en Bolletje zijn in oktober het Wintercollectief gestart. Door nog meer producten dan normaal te doneren, hopen ze het stijgend aantal voedselbankklanten van voldoende eten te voorzien.

Er is meer vraag naar voedselpakketten dan ooit, want naar verwachting neemt het aantal klanten deze winter met minimaal 40% toe. Tijd voor actie, vindt het Wintercollectief. “De verhalen komen hard binnen. Veel mensen die letterlijk in de kou zitten, gezinnen die met honger naar bed gaan en weer opstaan. Dit raakt ons in het hart. Daarom hebben wij, als Hollandse merken, de vraag gesteld wat wij kunnen doen om hen, ook deze winter, een warm thuiskomen te geven.” zegt Esther Slegtenhorst - van Spronsen van Unox namens het Wintercollectief. Nicole Freid van Hak, mede-initiatiefnemer, vult aan: “Meer grote bedrijven hebben diezelfde vraag gesteld. Inmiddels vormen we samen met Iglo en Bolletje een collectief en heeft iedereen zich gecommitteerd om de huidige steun aan de Voedselbank te vergroten.”

Voedselproducenten slaan handen ineen

Momenteel staat de teller op 500.000 blikken en zakken soep, 600.000 potten groenten, 10.000 volledige voedzame maaltijden, 10.000 groentenmixen en 120.000 ontbijt- en tussendoorproducten. Een zet in de goede richting. “Nu we onze krachten bundelen kunnen we meer betekenen. Maar er zal nog veel meer bij moeten. Wij hopen dat nog meer bedrijven uit de voedingssector, groot en klein, dit voorbeeld volgen en zich aansluiten bij ons Wintercollectief. Niet alleen vaste donateurs; ook bedrijven die nog niet eerder hebben gedoneerd zijn uiteraard van harte welkom”, zegt Becky Nascimento van Iglo. Geert-Jan Zandbergen van Bolletje besluit: “We kunnen en mogen mensen niet in de kou laten staan. We willen samen echt een beweging in gang zetten. Er zijn nog heel veel soorten producten nodig. Met een divers aanbod aan donaties kunnen we de Voedselbank nog beter helpen.” 

Meer vraag, minder aanbod

Deze donatie stelt ons in staat om de mensen die het extra zwaar hebben op dit moment gevarieerd en gezond voedsel aan te blijven bieden, vertelt Leo Wijnbelt, voorzitter Voedselbanken Nederland:  “We hebben een enorm tekort aan vooral voedzaam eten, zeker nu we de winter ingaan en verse producten moeilijker te krijgen zijn.” Ook komt er in totaliteit minder volume binnen, omdat bedrijven er steeds beter in slagen om voedselverspilling tegen te gaan. Op zichzelf een gunstige ontwikkeling, maar wij zien daarmee de tekorten verder oplopen.

Over het Wintercollectief

Het Wintercollectief is een initiatief van Unox, Hak, Iglo en Bolletje en is open en toegankelijk voor alle producenten, groot en klein, die ook een bijdrage willen leveren aan de Voedselbank. Elk merk draagt vanuit haar eigen categorie bij. Zo levert Unox soepen, Hak groenten en peulvruchten, Iglo voedzame maaltijden en groentenmixen en Bolletje ontbijt- en tussendoorproducten. Het collectief dient nadrukkelijk geen commercieel doel en de bundeling van krachten is uitsluitend gericht op hulp aan de Voedselbank. Meer informatie - o.a. over hoe aan te sluiten bij het Wintercollectief - is te verkrijgen via de deelnemende organisaties, www.hetwintercollectief.nl of door te mailen naar info@hetwintercollectief.nl. Laten we samen om de mensen heen gaan staan die dit nodig hebben: #samendewinterdoor.